Zo ontstaat een destructieve samenwerking binnen jouw onderneming!!!

Kijkend naar de lege bank in de tuin vraag ik aan mijn vrouw “gaan we vanmiddag nog buiten zitten?“. Mijn vrouw ziet mij staren naar de lege bank en reageert “haal de kussens maar uit de schuur en leg ze maar op de bank!!“.

Ik besefte mij direct dat ik me weer liet verleiden een overbodige vraag te stellen. In plaats van de verwachte “ja” op mijn gesloten vraag kreeg ik een instructie voor iets wat ik zelf al van plan was te doen. Een herkenbaar patroon binnen onze relatie : overbodige vraag – instructie. Vervolgens irriteer ik mij aan haar reactie en neem ik het mezelf kwalijk niet gewoon het initiatief te nemen zonder vraag te stellen. Frustratie alom.

Op de werkvloer bestaan soortgelijke patronen die voor veel frustratie en dus problemen zorgen. Ik help ondernemers deze patronen te identificeren en te doorbreken om de samenwerking tussen medewerkers te bevorderen. Door deze patronen zichtbaar te maken voor alle betrokkenen krijgt iedereen de kans zichzelf aan te passen en meer op een volwassen manier met elkaar om te gaan. Dit zorgt voor een betere samenwerking, hogere medewerkerstevredenheid, lager verloop en bovenal betere resultaten.