Winkelen is een beleving

Buiten pinnen bij het tankstation, online boeken bestellen, zelf je producten scannen bij de Albert Heijn en sinds kort ook al bij IKEA. Nederland is de laatste jaren steeds individualistischer aan het worden en toont steeds meer gelijkenis met Amerika, volgens professor Geert Hofstede – schrijver van het boek Allemaal andersdenkenden –het meest individualistische land op aarde. Nederland neemt in zijn model – samen met Canada en Hongarije – de 4de plaats in na respectievelijk Amerika, Australië en Groot-Brittannië.

Maar hoe individualistisch kan een land als Nederland worden? Besteld iedereen in de toekomst alleen nog via webwinkels puur beredeneerd vanuit prijs en gemak met als gevolg dat onze gezellige winkels uit de binnenstad verdwijnen? Of gooien de winkels hun onderscheidend vermogen in de strijd, de mogelijkheid tot het creëren van een ‘beleving’?

Het kan bijna niet anders dat winkeliers de komende jaren veel gaan investeren in de creatie van een ‘beleving’ in hun winkels. Nu al zijn er tal van creatieve initiatieven om meer mensen naar de winkels te trekken. Een ontmoeting met je favoriete schrijver in de boekhandel, een kookworkshop bij de lokale supermarkt of een intiem concert van je favoriete artiest in het warenhuis.

Apple store

Apple weet als geen ander bedrijf een ‘beleving’ te creëren rondom haar producten, diensten en winkels. Nooit eerder kwamen zoveel mensen van heinde en ver om als eerste het nieuwste product van hun favoriete merk te bemachtigen. En nooit eerder stonden er in een winkel meer personeelsleden per vierkante meter als in de Apple Store, 100% aandacht voor iedere klant. Kortom, een ware ‘beleving’.

Ik kijk erg uit naar alle ondernemersinitiatieven de komende jaren om de collectieve aspecten van onze samenleving te bewaken. En ben erg nieuwsgierig of de 9% omzetgroei van webwinkels van 2012 (CBS) de komende jaren blijft toenemen ten koste van lokale winkels. Of gaat de ‘beleving’ daar toch verandering in brengen?

Wouter Volkeri

Andere interessante artikelen

Winkelen is een beleving

Buiten pinnen bij het tankstation, online boeken bestellen, zelf je producten scannen bij de Albert Heijn en sinds kort ook al bij IKEA. Nederland is de laatste jaren steeds individualistischer aan het worden en toont steeds meer gelijkenis met Amerika, volgens professor Geert Hofstede – schrijver van het boek Allemaal andersdenkenden –het meest individualistische land op aarde. Nederland neemt in zijn model – samen met Canada en Hongarije – de 4de plaats in na respectievelijk Amerika, Australië en Groot-Brittannië.

Maar hoe individualistisch kan een land als Nederland worden? Besteld iedereen in de toekomst alleen nog via webwinkels puur beredeneerd vanuit prijs en gemak met als gevolg dat onze gezellige winkels uit de binnenstad verdwijnen? Of gooien de winkels hun onderscheidend vermogen in de strijd, de mogelijkheid tot het creëren van een ‘beleving’?

Het kan bijna niet anders dat winkeliers de komende jaren veel gaan investeren in de creatie van een ‘beleving’ in hun winkels. Nu al zijn er tal van creatieve initiatieven om meer mensen naar de winkels te trekken. Een ontmoeting met je favoriete schrijver in de boekhandel, een kookworkshop bij de lokale supermarkt of een intiem concert van je favoriete artiest in het warenhuis.

Apple store

Apple weet als geen ander bedrijf een ‘beleving’ te creëren rondom haar producten, diensten en winkels. Nooit eerder kwamen zoveel mensen van heinde en ver om als eerste het nieuwste product van hun favoriete merk te bemachtigen. En nooit eerder stonden er in een winkel meer personeelsleden per vierkante meter als in de Apple Store, 100% aandacht voor iedere klant. Kortom, een ware ‘beleving’.

Ik kijk erg uit naar alle ondernemersinitiatieven de komende jaren om de collectieve aspecten van onze samenleving te bewaken. En ben erg nieuwsgierig of de 9% omzetgroei van webwinkels van 2012 (CBS) de komende jaren blijft toenemen ten koste van lokale winkels. Of gaat de ‘beleving’ daar toch verandering in brengen?

Wouter Volkeri

Andere interessante artikelen

Go to Top