Van visie naar hoe dan??

In een snel veranderende markt is het al een hele opgave voor de meeste organisaties om een heldere visie te definiƫren. Vaak lukt het wel om het op abstract niveau met elkaar eens te zijn, er wordt wat op papier gezet en tada we hebben een visie gedefinieerd voor de komende jaren, mooie plaatjes erbij en presenteren die handel!

De grootste uitdaging is van visie naar hoe dan? De strategie. Wat moet je nu exact gaan doen om een bijdrage te leveren aan de doelen van je organisatie? En nog belangrijker wat moet je NIET meer gaan doen? Waar moet je vandaag mee stoppen!

Hieronder 3 tips om meer handen en voeten te geven aan je strategie. 

Kwartaaldoelen

Waarom zou je je nog richten op langetermijndoelen als de wereld elk moment kan veranderen? Voor het uitdenken van de visie kan het geen kwaad iets verder de toekomst in te kijken, maar voor het hoe dan is 90 dagen echt wel genoeg. Je zult zien dat je met de focus op concrete kwartaaldoelen veel meer bereikt dan vast te houden aan de traditionele jaardoelen. 

Focus, focus, focus

Het niet afronden van initiatieven is killing voor een organisatie. Als alle initiatieven een stille dood sterven, waarom zou je je als medewerker dan nog inspannen? Als het initiatief toch niet afgerond wordt kan ik mijn tijd wel beter besteden, toch? Focus je dus met de hele organisatie op slechts een handjevol initiatieven en spreek met elkaar af ze af te ronden. No matter what!

Elke dag elkaar helpen

Een strategie realiseren doe je samen. Dit betekent niet dat je aan het begin van het kwartaal de strategie definieert, de taken onderling verdeelt en op het einde van het kwartaal kijkt of het gelukt is. Het betekent elkaar elke dag helpen met de uitdagingen die onderweg naar voren komen. Om dit te kunnen bewerkstellingen is dagelijks contact dus een must, waarbij de nadruk niet ligt op elkaar controleren maar elkaar helpen.