Pas als je elkaar echt goed kent ga je beter samenwerken

Als een bedrijf groeit ontstaat vanzelf de behoefte om kernwaarden te definiëren. Ik juich dit altijd van harte toe, omdat ik geloof dat kernwaarden de verbindende factor vormen tussen mensen. Als het bedrijf altijd “innovatief” is geweest en de nieuwe medewerkers zijn “conservatief” dan heeft dat een effect op de cultuur. Kernwaarden zorgen er dus voor dat mensen met elkaar zijn verbonden.

Een tweede aspect wat ontstaat in een groeiend bedrijf is de behoefte aan specialistische vaardigheden. Waar in eerste instantie de alleskunners nodig waren om alle werkzaamheden op te pakken, zijn er nu ineens tal van specialisten nodig die door goed met elkaar samen te werken de alleskunner in het groots evenaren. Vaardigheden zorgen er dus voor dat het bedrijf de juiste dingen kan doen.

Het derde aspect is de behoefte om elkaar beter te begrijpen. De werkvloer is ineens bezaaid met verschillende persoonlijkheden. Mensen hebben vaak wel de intentie om goed met elkaar samen te werken, maar begrijpen elkaar gewoonweg niet. Hierdoor ontstaan spanningen, frustraties en conflicten. Als we elkaars persoonlijkheden beter zouden begrijpen zorgt dat dus voor de juiste samenwerking binnen het bedrijf.