Niet alles hoeft perfect te zijn!

Wat mij de laatste jaren enorm is opgevallen bij snelgroeiende bedrijven is dat niet alles perfect hoeft te zijn. Er is simpelweg geen tijd om elke PowerPoint presentatie te voorzien van prachtige plaatjes, elke email 3 keer te controleren op spelfouten of elke organisatiewijziging helemaal te doordenken. Gewoon doen is vaak helemaal niet zo slecht, zolang je je beloftes maar waar blijft maken aan je klanten en medewerkers. En als je een keer een beslissing moet terugdraaien of een keer niet kunt leveren is hier vaak wel begrip voor vanwege je harde inzet.

Altijd focus hebben op het perfecte product, de perfecte procedure, de perfecte communicatie of de perfecte presentatie remt je bedrijf enorm, omdat perfectionisme onnodig veel tijd kost. Iedereen wil het liefst een 10 scoren, maar in de beperkte tijd is een 8 ook prima.

Negeer de komende dagen de kritische stem in je hoofd gewoon en knal eens lekker door zonder achterom te kijken. Aan het eind van de week zul je zien dat niet alles perfect hoeft te zijn om goede resultaten te boeken.