Als je organisatie snel groeit ontferm je dan over de generalisten van het eerste uur
Als de organisatie de weg naar boven nog aan het zoeken is ben je blij een handjevol generalisten in dienst te hebben. Het zijn de medewerkers die zich niet in een hokje laten duwen en bereid zijn om alle gaten binnen de organisatie dicht te lopen.
Als de organisatie hard groeit ontstaat de behoefte om specialisten aan te trekken. Waar voorheen iemand meerdere specialismen tegelijkertijd vervulde ontstaan er nu kleine eilandjes binnen de organisatie, elk bewoond door een specialist. De specialist brengt veel kennis mee en weet daarom snel furore te maken. De generalist blijft verloren achter want die deed het er per slot van rekening slechts bij.
Als het aantal specialisten toeneemt kan de generalist zich ongemakkelijk of ongelukkig gaan voelen. De waardering gaat ineens naar de nieuwkomers, hij mag zich steeds minder bemoeien met de materie en moet zich gaan houden aan afspraken en procedures waar hij juist zo’n gruwelijke hekel aan heeft.
Zorg dat je je snel ontfermt over deze waardevolle medewerkers van het eerste uur. Ze bezitten veel kennis van je organisatie en koesteren er veel liefde voor. Doe je dit niet dan lopen ze met wrok de deur uit, omdat ze ironisch genoeg door de groei van de organisatie van hun voetstuk zijn gevallen.
Wouter Volkeri
Andere interessante artikelen
Als je organisatie snel groeit ontferm je dan over de generalisten van het eerste uur
Als de organisatie de weg naar boven nog aan het zoeken is ben je blij een handjevol generalisten in dienst te hebben. Het zijn de medewerkers die zich niet in een hokje laten duwen en bereid zijn om alle gaten binnen de organisatie dicht te lopen.
Als de organisatie hard groeit ontstaat de behoefte om specialisten aan te trekken. Waar voorheen iemand meerdere specialismen tegelijkertijd vervulde ontstaan er nu kleine eilandjes binnen de organisatie, elk bewoond door een specialist. De specialist brengt veel kennis mee en weet daarom snel furore te maken. De generalist blijft verloren achter want die deed het er per slot van rekening slechts bij.
Als het aantal specialisten toeneemt kan de generalist zich ongemakkelijk of ongelukkig gaan voelen. De waardering gaat ineens naar de nieuwkomers, hij mag zich steeds minder bemoeien met de materie en moet zich gaan houden aan afspraken en procedures waar hij juist zo’n gruwelijke hekel aan heeft.
Zorg dat je je snel ontfermt over deze waardevolle medewerkers van het eerste uur. Ze bezitten veel kennis van je organisatie en koesteren er veel liefde voor. Doe je dit niet dan lopen ze met wrok de deur uit, omdat ze ironisch genoeg door de groei van de organisatie van hun voetstuk zijn gevallen.
Wouter Volkeri