Wees streng aan de voordeur

RSS
Follow by Email
Facebook
LinkedIn

Vlak na de oprichting van een bedrijf gaan de eigenaren veelal zelf op zoek naar personeel. Ondanks dat de inhoudelijke kennis belangrijk is gaat het in deze fase eerder om het gevoel dat men heeft bij de sollicitant. Het is eigenlijk vanzelfsprekend dat iemand bij het bedrijf moet passen, je moet tenslotte intensief gaan samenwerken met elkaar. Onbewust gaat men in het sollicitatiegesprek op zoek naar overeenkomstige normen en waarden. Heeft de sollicitant een hoog verantwoordelijkheidsgevoel? Is hij ook bereid om ‘s avonds door te werken om de klus te klaren? Vindt hij het ook gezellig om na het werk nog een biertje te gaan drinken?

Naarmate het bedrijf groeit verschuift bij veel bedrijven de focus in sollicitatiegesprekken van (kern)waarden naar inhoudelijke toetsing. Heeft de sollicitant de juiste papieren? Heeft hij voldoende certificeringen op zijn naam staan? En is hij in staat om alle inhoudelijke vragen te beantwoorden? Deze verschuiving is mijns inziens logisch te verklaren. De eigenaren delegeren de eerste sollicitatiegesprekken inmiddels aan de recruiters en geven de business unit manager de vrijheid om de finale keuze te maken. De toetsing op normen en waarden vindt dus niet meer plaats door de eigenaren, waardoor nieuwe medewerkers steeds meer ruimte krijgen om hiervan af te wijken.

Langzaamaan lopen er steeds meer mensen binnen de bedrijfsmuren, die gedrag vertonen waar jij je als eigenaar helemaal niet in herkent. Hierdoor is het steeds lastiger om een samenhangende cultuur te creëren waar iedereen zich thuisvoelt. Er ontstaan vanzelf allerlei subculturen binnen het bedrijf, waardoor de mensen van het eerste uur zich mogelijk niet meer thuisvoelen. Zij herkennen zich namelijk ook niet meer in de nieuwe cultuur, zij delen tenslotte de normen en waarden van de eigenaren/oprichters. Het is een kwestie van tijd voordat deze cultuurdragers van het eerste uur het bedrijf verlaten met een gefragmenteerde organisatie als gevolg.

GeenGelijkeNormenEnWaarden

Het borgen van de normen en waarden van het bedrijf is dus essentieel om de cultuur te bewaken. Als medewerkers zich onderling verbonden voelen met hun normen en waarden hebben ze geen reden om het bedrijf te verlaten. Het bewaken van de cultuur is mijns inziens de beste manier om medewerkers te binden en te boeien. Natuurlijk zullen er kleine nuanceverschillen zijn, want iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen persoonlijkheid. Desalniettemin, kun je als bedrijf zeker zorgen voor een duidelijke samenhang tussen de normen en waarden van elke individu, waardoor een samenhangende groep ontstaat.

GelijkeNormenEnWaarden

Meer samenhang creëren binnen je bedrijf begint dus bij de voordeur. Het is essentieel om streng aan de voordeur te zijn, want anders begeef je je straks op iemands anders feestje in je eigen huis. Zelfs als de sollicitant inhoudelijk ijzersterk is blijft het toetsen op normen en waarden essentieel om de samenhang te bewaken. Inhoudelijk kun je iemand namelijk wel laten groeien, maar het veranderen van iemands normen en waarden is onbegonnen werk.

Wouter Volkeri