Vertel waarom je doet wat je doet

RSS
Follow by Email
Facebook
LinkedIn

Laatst vroeg ik aan de lokale groenteboer waarom ik mijn groente bij hem moet kopen? “Dat is een makkelijke vraag. Ik heb simpelweg de beste groente van Rotterdam“, antwoordde hij enthousiast. “Maar dat zeggen ze toch allemaal?“, lachte ik. “Jullie halen toch allemaal je groente bij dezelfde veiling? Kom op, wat onderscheidt jou nu echt van de rest?” Even bleef het stil. “Uhhh, wij hebben de beste prijs-kwaliteit verhouding. Doordat onze winkel zich in een drukke winkelstraat bevindt hebben we veel aanloop. Door de hoge verkoopaantallen kunnen we voor een aanzienlijk lagere prijs aanbieden dan onze concurrenten“.

Een paar straten verderop kwam ik nog een groenteboer tegen en vroeg eveneens waarom ik mijn groente bij hem zou moeten kopen. “Vroeger had ik een snoepwinkel, omdat er niets boven de glimlach van een kind gaat. Alleen schrok ik op den duur van al die dikke kinderen. Soms nog geen 5 jaar oud. Ik besefte mij dat mijn snoepwinkel eigenlijk een heel negatief effect had op de gezondheid van de kinderen. Ik kon dit niet verkroppen en besloot om het roer helemaal om te gooien. Ik heb al het resterend snoep weggegooid en ben groente en fruit gaan inkopen. Ik verkoop nu kleine zakjes snoeptomaatjes, -komkommers en radijsjes. Mijn doel is om alle kinderen in de wijk te laten beseffen dat gezond eten ook heel lekker kan zijn. Helaas is gezond eten ook duur, maar ik doe mijn uiterste best het betaalbaar te maken voor iedere buurtbewoner. Zelf hoef ik er niet veel aan over te houden. Als meer mensen hun groente bij mij kopen kan ik de zakjes voor de kinderen goedkoper aanbieden, dat is ook meteen de reden waarom je je groente bij mij zou moeten kopen“, antwoordde hij.

Veel bedrijven promoten vooral wat ze verkopen (de beste groente) en proberen zich te onderscheiden in hoe ze dat doen (bieden van de beste prijs/kwaliteit verhouding). Er zijn echter maar weinig bedrijven die daadwerkelijk weten over te brengen waarom ze iets verkopen (gezondere kinderen), terwijl mensen dat nu juist graag willen weten. Want zeg nu zelf, je zou toch zelf ook bereid zijn om een iets hogere prijs te betalen als je daadwerkelijk gelooft in de missie van het bedrijf?

Wouter