Loyale medewerkers, minder managers

RSS
Follow by Email
Facebook
LinkedIn

Als er sprake is van loyaliteit binnen een organisatie voelt men zich verbonden, verantwoordelijk en betrokken. Door het één zijn met de onderneming vormen loyale medewerkers een cruciale rol in de ‘bezieling’ van de onderneming.

Loyaliteit zorgt ook voor een veilige omgeving. Als je weet wat je aan elkaar hebt creëer je een omgeving waarbij je niet bang hoeft te zijn om elkaar aan te spreken. De omgeving wordt voorspelbaar en de reacties van de mensen ook. 

Loyaliteit bij medewerkers ontstaat echter niet vanzelf. Het vergt een langdurig proces van consistent handelen op oprechte en eerlijke wijze door iedereen met een leidinggevende rol, zodat de medewerkers zien waar ze hun loyaliteit aan geven.

Hoe meer medewerkers loyaal zijn binnen de onderneming, hoe sterker de cultuur. In een sterke cultuur met veel loyale medewerkers pakken mensen zelf hun verantwoordelijkheid, waardoor minder management nodig is voor het dagelijkse reilen en zeilen binnen de organisatie. Daarentegen, in een zwakke cultuur met weinig loyale medewerkers is veel management nodig om iedereen op zijn of haar verantwoordelijkheden te wijzen. Heb je dus relatief veel managers rondlopen stel jezelf dan de vraag “heb ik teveel managers rondlopen of te weinig loyale medewerkers?“.