De 7 grootste fouten van een niet succesvol leider

RSS
Follow by Email
Facebook
LinkedIn

Hoe komt het dat mensen bepaalde leiders graag volgen? Waarom wordt een leider soms zelfs aanbeden? En waarom is de ene leider wel succesvol en de ander niet? Uit een symposium van de Harvard Business School blijkt dat onderstaande 7 fouten veelvuldig – in verschillende vormen – genoemd worden op de vraag “wat zijn de grootste fouten die een leider kan maken?” Misschien maken juist deze 7 fouten het verschil tussen de succesvolle en minder succesvolle leiders.

1) Alles draait om mij
Leiders die enkel bezig zijn met hun eigen succes creëren een grote machtafstand naar hun medewerkers. Door de gebrekkige samenhang voelen medewerkers niet de drang om extra energie te stoppen in het najagen van de bedrijfsdoelen.

2) Het vertrouwen schaden
Hoe minder vertrouwen er is binnen een relatie, hoe meer blokkades ter verdediging worden opgeworpen. De tijd die een leider moet investeren om zijn mensen vooruit te krijgen neemt hierdoor zichtbaar toe met gebrekkige resultaten als gevolg.

3) Niet authentiek zijn
Wanneer de leider niet handelt naar zijn eigen principes weet men niet wat voor vlees ze in de kuip hebben. Het kan elke keer weer anders zijn, waardoor onzekerheid de organisatie insluipt. En onzekerheid gaat altijd ten koste van het bedrijfsresultaat.

4) Niet willen veranderen
In de veranderlijke wereld moet ieder mens zich continu aanpassen. Een leider dient zich ook als een soort kameleon aan te passen aan nieuwe omstandigheden, anders ontstaat het risico dat de organisatie op den duur achter gaat lopen op de ontwikkelingen in de markt.

5) Te veel focus op de visie
Het bepalen van een duidelijke visie is zeer zeker een positieve eigenschap van een leider. Echter mag de visie nooit een obsessie worden voor de leider, waardoor alles en iedereen moet wijken voor dat ene hogere doel. Dit kan ten koste gaan van het menselijk aspect, iets waar medewerkers veel behoefte aan hebben.

6) Te snel beslissen
Een leider is verantwoordelijk voor de lange termijn visie van de organisatie. Elke beslissing dient in lijn te zijn met deze visie, anders schommelt de organisatie teveel van links naar rechts. Door iets meer tijd te nemen voor een beslissing is de kans groter dat deze in lijn is met de bedrijfsvisie.

7) Geen zelfreflectie
Leiders zonder zelfreflectie kunnen al snel te boek staan als ‘arrogant’. Door niet open te staan voor de kritieken van anderen creëer je een afstand tot je medewerkers. Eigenlijk is punt 7 een samenvoeging van punt 1 en punt 4, een narcistische leider die denkt het wiel zelf te hebben uitgevonden.

Wouter Volkeri